GAP 10: Evangelism in a Digital age
Is Jezus nog wel inspirerend? En zo ja, hoe bereiken we mensen in deze tijd? Een paar kansen en mogelijkheden over het online bereiken van mensen.
Is het erg dat nog maar 1 op de 5 mensen Jezus als inspirerend beschouwt? Ik denk van wel, zeker als je bedenkt dat onze maatschappij grotendeels op christelijke normen en waarden is gebouwd, die door Jezus Christus zijn geïnspireerd. En klopt het wel echt? Zien echt zo weinig mensen Jezus als inspiratie? Uit andere onderzoeken blijkt dat Jezus een van de grootste inspirators is. En ook in de praktijk zien we veel mensen vragen stellen over Jezus.
Bij Jesus.net werken we er dagelijks aan het ingaan op vragen en het bekend maken van wie Hij echt is. Niet alleen een inspirator, maar de Zoon van God, de Redder en onze Verlosser.
The Chosen
Als je mensen uitnodigt om eens echt naar Jezus te kijken, dan gebeurt er iets. We merken dat steeds als mensen naar de serie The Chosen kijken. Bij ouderen die al hun leven lang worstelen met wie Jezus is tot aan Gen-Z-ers die oplopen tegen beperkingen van de kerk: de figuur van Jezus blijkt steeds bij uitstek de harten te raken. Keer op keer. Na het zien van the
Chosen in een groep van tien GenZ- ers gaven ze allemaal aan deze Jezus te willen leren kennen. Bij Jesus.net maken we dan ook content en producten waarmee je niet alleen naar de serie kan kijken, maar er ook samen mee aan de slag kan. Er is een laagdrempelige online studie bij de serie en er zijn leesplannen op de Bible-app gemaakt. Ook is er een e-mail serie waarin je dieper kennis kan maken met alle personages uit The Chosen.
Ask Jesus.net
En we zien juist kansen als we moderne mogelijkheden toepassen. Zo hebben we ‘Ask Jesus.net’ ontwikkeld, een tool waar online zoekers niet alleen al hun vragen aan kunnen stellen, maar ook nog eens antwoord krijgen vanuit Bijbelse bronnen, zoals Jezus Christus zelf dat zou kunnen doen. Nu al merken we dat er niet alleen veel vragen worden gesteld, maar ook vragen die normaal gesproken niet bij onze e-coaches terechtkomen. Het onderzoek toont aan dat slechts 47% van de christenen aangeeft met Jezus te praten. Via ‘Ask Jesus.net’ hebben wij al ervaren dat duizenden mensen wel die stap durven te maken.
Bibleviewer
Nog zo’n kans is de Bible Viewer. In een wereld waarin we steeds meer visueel ingesteld zijn, bieden films als The Life of Jesus (woord voor woord gebaseerd op het Johannesevangelie) grote kansen om de Bijbel en de persoon van Jezus letterlijk meer in beeld te brengen. Met deze unieke tool kun je elk Bijbelvers uit het Evangelie van Johannes direct opzoeken in de film The Life of Jesus. Je hoeft het gewenste vers alleen maar te selecteren en de film begint direct vanaf dat vers af te spelen. Zo creëerden we een prachtige manier om Bijbellezen te visualiseren.
Elke dag een pinksterdag……
Bij Jesus.net zetten we ons dus in om mensen de kansen en tools te geven om zich door
Jezus te laten inspireren. Maar onze grootste vraag is eerlijk gezegd niet of we Jezus inspirerend winden – dat vinden we zéker – maar of we hem nog doorslaggevend vinden.
Wij zijn vooral bezorgd om de zoekers die echt wel op inspiratie zitten te wachten, maar vooral – bewust of onbewust – zoeken naar verlossing. Niet voor niets is onze organisatie vernoemd naar degene van wie we alles verwachten: niet alleen inspiratie, maar ons hele leven. Daarom hebben we onszelf een belangrijk doel gesteld. Sterker nog, we hebben dit doel ontvangen: dat we met Jesus.net vanaf 2025 iedere dag een pinksterdag zullen meemaken. Op de eerste Pinksterdag gingen 3.000 mensen Jezus volgen. Wij dromen ervan dat iedere dag 3.000 online beslissingen richting Jezus worden genomen. Wij geloven dat dit haalbaar is. En dat we zo kunnen bijdragen aan Jezus weer inspirerend én doorslaggevend te maken in de levens van mensen. Dat is nog eens inspirerend. En dat dankzij Jezus.
Jan-Willem Bosman, Jesus.net
Jesus, the only name to remember.